Pressmeddelande: EQT köper Candidator | Candidator - make it simple

Pressmeddelande: EQT köper Candidator

Idag tillkännager EQT att man genom fonden ”EQT Mid Market Europe” förvärvar Candidator Holding AB från svenska investeringsbolaget Sobro och andra minoritetsägare. EQT har för avsikt att driva och utveckla Candidator både organiskt och genom ytterligare förvärv.

EQT kommer att stödja fortsatt utveckling av Candidators tillväxtstrategi och samtidigt hjälpa till att stärka plattformen och erbjudandet. I och med förvärvet kommer det att finnas stor potential för Candidator att nå nya marknader och nyttja fler andelar inom bland annat IT outsourcing och molntjänster.

”EQT har följt den svenska IT-driftmarknaden under lång tid och ser Candidator som en attraktiv plattform för att konsolidera en fragmenterad marknad. Vi är imponerade av Candidators starka tillväxt och den branschledande kundnöjdhet som grundarna och ledningen framgångsrikt byggt upp. EQT:s expertis inom TMT- och tjänstesektorn, tillsammans med ett starkt nätverk av industriella rådgivare, kommer stötta Candidators fortsatta tillväxt och utveckling”, säger Johan Dettel, Partner på EQT Partners och Investeringsrådgivare till EQT Mid Market.

”Vi ser fram emot att välkomna EQT som vår nya majoritetsägare. Det är dags för Candidator att ta nästa steg på den nordiska IT-driftmarknaden och EQT kommer göra det möjligt för oss att fortsätta utveckla vår plattform och framtidssäkra vårt erbjudande där kunden alltid står i fokus. Stödet från EQT innebär nya förutsättningar för oss att skapa en ledande nordisk IT-driftgrupp”, säger Johan de Verdier, VD på Candidator.

Samtliga parter har enats om att inte meddela affärens transaktionsvärde.

Om EQT

EQT är ett ledande globalt private equity-bolag med cirka 38 miljarder euro i rest kapital i 25 fonder. EQT-fonderna har portföljbolag i Europa, Asien och USA med en total omsättning på cirka 19 miljarder euro och 110 000 anställda. EQT arbetar med sina portföljbolag för att uppnå en hållbar tillväxt, operationell effektivitet och marknadsledande position.

Johan de Verdier, VD Candidator, Candidator | +46 706021680 | johan.deverdier@candidator.se

Johan Dettel, Partner till EOT Partners, investeringsrådgivare på EQT Mid Market | +46 850 655 350

Ladda ner pressmeddelandet som pdf här.