Candidator DGC storsatsar på retail

År 1997 grundades Candidator och redan samma år blev S-Invest Trading AB, företaget bakom Blomsterlandet-butikerna Candidators första stora kund inom retail. S-Invest har många butiker utspridda över landet och de blev en stor faktor till att Candidator, som nu går under namnet Candidator DGC utvecklade sin kompetens inom retail.

 

”S-Invest var startskottet som möjliggjorde vår satsning inom retail. Att arbeta nära kunden och lyssna på deras behov har gjort att vi lärt oss mycket om branschen. Vi har förstått utmaningarna med retail och vi har hela tiden tagit fram nya lösnignar för att kundens IT ska ligga i framkant och möta branschens behov.” säger Mikael Nilsson, försäljningsansvarig på Candidator DGC.

Efter att Blomsterlandet över hela Sverige fått sin IT levererad av Candidator DGC spred sig ryktet om overkligt nöjda kunder. Tillsammans med erfarenhet, referenskunder inom retail och ett bra rykte fick Candidator DGC nöjda retailkunder undan för undan. Efter att ha levererat tjänster och produkter till retailbranschen i 20 år utökas nu detta fokus ytterligare och Candidator DGC satsar stort på just retail.

”Retail är en spännande bransch där det händer mycket. Candidator DGC är ett framgångsrikt tillväxtföretag i snabb förändring och vi gillar att arbeta med andra företag i snabb förändring. En av våra styrkor är att vi är flexibla och på tårna för nya utmaningar. Ett företag som levererar IT inom retial måste vara agilt och gilla snabba förändringar.” säger Carl-Johan Osvald, marknadschef på Candidator DGC.

Candidator DGCs retailerbjudande är ett helhetskoncept där de tar hand om hela projektet kring att starta upp en butik, utbildar personalen, ser till att allt är kopplat till befintlig infrastruktur och mycket mer. En leverans innebär ofta allt från mjukvara och hårdvara till drift av POS-system. Tjänsterna är paketerade för att göra det så enkelt som möjligt för kunden, och självklart alltid anpassade efter de specifika behoven.

”Vår uppfattning är att våra kunder väljer oss för att vi kan leverera allt. Vi tar fullt ansvar hela vägen och då blir det som allra bäst, vi lämnar aldrig kunden i sticket. När man väljer att ha flera leverantörer riskerar man att det blir otydligt vem som har ansvar för vad. Vi har kunder som först varit nyfikna på specifika delar i vårt erbjudande, men när vi presenterat vårt totala erbjudande har de valt att gå vidare med vår helhetskoncept och gett oss fullt ansvar för hela IT-leveransen.” säger Mikael Nilsson.

Den nya satsningen innebär bland annat att Candidator DGC har en grupp med specialister som har god förståelse för utmaningarna inom retail. Gruppen har koll på till exempel lagkrav och nyheter i branschen, de är snabbfotade och hjälper kunderna att hänga med i utvecklingen.

”En annan anledning till att kunderna väljer oss är att vi under 20 år byggt upp en förståelse för en verksamhet inom retail. Vi vet att kedjornas butiker behöver se likadana ut överallt och det ska finnas ett standardkoncept. Det ska vara likadan hårdvara och samma system, allt ska vara ihopkopplat. Vi har ockå en förståelse för att köpbeteendet i fysisk butik och inom e-handeln förändras och går mer ihop, där e-handeln blir viktigare och viktigare. Vi erbjuder våra kunder hjälp med både webben och de fysiska butikerna, och ser egentligen de två delarna som en enhet. Nu står vi till exempel här och tittar på Roslings bok, sedan kanske jag klickar in på webben och köper den.” säger Carl-Johan.

”I vår kundbas inom retail har vi idag företag som Akademibokhandeln, Brothers, Polarn o. Pyret och Blomsterlandet. En annan kund med samma koncept och utmaningar som retailföretagen, men där koncpetet bygger på restauranger är Pinchos. De finns i stor skala med många restauranger i landet, och vi tycker att det är riktigt roligt att arbeta med Pinchos som ligger i teknikens framkant. I och med att vi nu gjort en större satsning på retail har vi nu också flera spännande kunder på gång in.” avslutar Carl-Johan. 

 

Mikael Nilsson, försäljningsansvarig på Candidator DGC

Carl-Johan Osvald, marknadschef på Candidator DGC