Drift från Indien till Alingsås

Tre personer från oss på Candidator har lämnat Sverige för att åka till Indien på jobb. Det är ett projekt utöver det vanliga och vi har pratat med TAM och projektledare Fredrik Johansson för att få veta mer om arbetet.

En av våra största kunder är Swegon som ingår i Latourkoncernen. Swegon har ca 1850 anställda världen över och är marknadsledande inom energieffektiva ventilations- och inneklimatsystem. För två år sedan började vi arbeta med Swegon och deras drift låg då utspridd på 10 olika plattformar runt om i världen. Då började arbetet med att standardisera och samla ihop Swegons IT-plattformar till en enda stor här på Candidator i Alingsås. Detta är ett enormt stort arbete som fortfarande pågår och närmast ut är det driften som är förlagd i Indien som ska hämtas hem till Sverige. Tidigare har vi centralisterat driften från bland annat Finland, Belgien, Frankrike och Canada.

 

Fredrik Johansson och Denis Anusic som precis kommit fram till Swegon i Indien.

 

Fredrik, hur går detta arbete till?

”Först måste vi göra en stor inventering på plats på Swegons kontor och fabriker i det land vi ska ta över driften från. Vi gör en analys av dagsläget och hur deras verksamhet fungerar, det har varit olika från land till land. Vi gör en insamling, tittar på deras behov, vad de har för applikationer och mycket mer. När vi kommer tillbaka till Sverige lägger vi upp en plan för flytten tillsammans med Swegon. Sedan åker man iväg en vända till för att sätta allt på plats; hårdvara, nätverk, accesspunkter och mycket mer.

Hela verksamheten kommer bli påverkad av bytet så det gäller att ha bra koll för att underlätta flytten för alla berörda. Man är inte alltid så populär bland de anställda när man kommer dit och rör om. Men när bytet är gjort blir det ett lyft för verksamhetet som verkligen underlättar för alla.”

 

Vad blir den största fördelen med att få allt standardiserat och centraliserat i Sverige?

”Det kommer bli betydligt enklare för alla som arbetar på Swegon att kommunicera med varandra. Alla som nu flyttat in i Candidators miljö arbetar i samma system där allt är synkat. En viktig del är, att var du än arbetar på Swegon har du tillgång till support dygnet runt. Vi på Candidator har medarbetare som dygnet runt håller supporten bemannad, dessutom på sex olika språk; svenska, engelska, franska, polska, tyska och italienska.

Swegon outsourcar all sin IT till oss och använder i stort sett alla tjänsterna i vår portfölj. Det är en bekväm lösning där vi tar ansvar för allt och Swegon kan fokusera på annat. En fördel är också att det blir som ”IT på kran”. Vi har flexibla lösningar där vi kan koppla på och av kapacitet utifrån behovet.”

 

Hur har det fungerat att åka världen runt och arbeta med detta projekt?

”Det har fungerat bra, att vi varit på plats i alla länder har varit en viktig faktor till att arbetet flutit på så bra som det gjort. Nu när vi flyttar driften från Indien åker vi endast hit för utrulling. Vi har gjort inventeringen på distans och då måste vi förlita oss på de som arbetar med driften i Indien och ställa rätt frågor. Det har underlättat att engelskan är bra i Indien och att vi skaffat oss mycket erfarenhet i projektet under vägen.

De största utmaningarna har varit olika på alla ställen. När vi arbetade med Canada var det tidskillnaden, där hade våra tekniker endast tre timmar som deras arbetstid gick omlott med Canadas arbetstid. I Italien har de en helt annan hierarki som vi inte är vana vid. Det var svårt att få prata med beslutsfattare och det var en kulturkrock.”

 

Vad händer här näst i projektet?

”Den 20 maj åkte vi tre personer från Candidator till Indien för att sätta allt på plats. Inventeringen, planen och allt är klart. Trots att vi gjort allt på distans så är vi säkra på att det har klaffat. Det är 50 personer som jobbar på Swegon i Indien och det ska bli spännande att se deras kultur."