Lär dig upphandla IT-tjänster som ett proffs!

Står du i valet och kvalet att välja rätt leverantör för företagets IT-tjänster? Då har du ett par saker att tänka igenom och kanske framförallt; en hel del arbete framför dig. Här delar vi ett par tips som vi tror kan underlätta processen och som förhoppningsvis hjälper dig att upphandla rätt IT-leverantör för just ditt företag.

Ge processen tid!

Att upphandla IT är en process som tar tid, kostar en hel del och kräver personella resurser. Med andra ord är det också ett beslut som i en perfekt värld bör understödjas av research och noggranna jämförelser. Trots det är det många som väljer att ta snabbfilen och låta personliga relationer styra valet av leverantör. Vi menar inte att det är fel, men tror att du och många med dig kan göra en rejäl vinst (både sett till kostnad och tid) genom att faktiskt genomföra en ordentlig upphandling – även om det tar tid.

 

Gör ett informerat val (det lönar sig!)

För att ett långsiktigt samarbete ska bli effektivt sett till just tid och kostnad krävs en god relation mellan parterna. Det förutsätter inte att ni är bästa vänner, men att du som kund känner dig trygg i att ert gemensamma projekt flyter på, även utan din övervakning. I en befintlig relation finns risken att din kravställning blir lägre, eftersom du redan känner personen du ska göra affärer med. Och här kan det bli problem.

 

I en upphandling ställs flera alternativ mot varandra och där utmanas dessa också till att visa vad de går för. Detta gäller både i det personliga mötet (finns potential till ett bra partnerskap?), men också i faktiska referenscase. En bra leverantör kan i regel dela med sig av flera olika referenser inom ditt intresseområde och är dessutom öppen med kontaktuppgifter så att du kan kontrollera dess validitet. Med andra ord får du genom upphandlingen både koll på hur din kontaktperson agerar i mötet och samarbetet, men dessutom ett kvitto på hur företaget i stort hanterar projekt likt det du själv vill driva.

Att inte ställa olika alternativ mot varandra i avgörande beslut kring ditt företags IT-miljö är dumdristigt och kan ställa till problem i framtiden. Låt gärna personliga relationer spela in i ditt beslut, men tillåt dem aldrig att bli styrande. Det ökar risken för besvikelse, missmatchning och i värsta fall: en sämre leverans.

 

Är du i en process mot att digitalisera ditt företag kan vi tipsa om vår guide "Så digitaliserar du organisationen – våra två bästa tips". Hämta den kostnadsfritt här