Måste effektiv IT-support kosta skjortan?

Många företag tvekar när de ska välja samarbetspartner för IT-support. Delvis för att utbudet och leverantörerna är många, men kanske framför allt för att det upplevs vara en stor budgetpost. Men måste effektiv IT-support verkligen kosta mer än vad det smakar? Inte alltid, säger vi!

Varför kan supporten bli dyr?

Kostnaden för IT-support beror på flera olika faktorer, däribland er nuvarande IT-miljö och maskinpark. Andra saker som påverkar är vilka behov ni har, vilken kunskapsnivå era medarbetare befinner sig på och i vilken grad ni faktiskt nyttjar erat supportavtal. Ett modernt IT-stöd, inklusive mjukvara och hårdvara, medför ofta goda förutsättningar till ett lägre supportbehov. Å andra sidan kan gammal programvara, utdaterad hårdvara och medarbetare med en lägre grad av IT-kunskap i sin tur leda till högre supportkostnader.

 

Valet av rätt leverantör för IT-support

I valet av leverantör av IT-support kan det vara lätt att stirra sig blind på siffrorna. Priserna kan variera stort, men så också kvalitén. Ett lägre pris innebär sällan en lika hög grad av kunskap, tillgänglighet eller engagemang, eftersom du helt enkelt betalar för minsta möjliga resurser. Samtidigt kan en dyrare leverantör också vara helt fel matchning mot er IT-miljö och era behov. I upphandlingen (vilken vi alltid rekommenderar att ni gör) bör ni inte bara titta på pris, tillgänglighet och bekvämlighet, utan även be om konkreta referenscase. Casen bör röra liknande kunder med jämförbara behov och till dessa bör ni också få tillgång till kontaktuppgifter, så att ni själva kan kontrollera referensen.

 

Så, måste det verkligen kosta skjortan?

Den totala IT-kostnaden består inte bara av de uppenbara utgifterna. En icke-fungerande maskinpark med datorer som krånglar eller mjukvara som sätter sig på tvären är en stor, men ibland dold IT-kostnad. Många glömmer helt enkelt att räkna in kostnaden för att medarbetarna inte kan utföra sitt arbete med de bästa möjliga förutsättningarna. Här finns också pengar att spara in med hjälp av en bra leverantör.

 

Summerat skulle vi säga att man får det man betalar för. Ett lägre pris innebär färre resurser som kan finnas tillgängliga för er, medan ett företag med en något högre prissättning också har mer spelrum för att hjälpa er på bästa vis. Lyft blicken och fundera kring ert samarbete – kan leverantören erbjuda er ett sömlöst samarbete med dokumenterad kunskap inom den IT-miljö ni använder? Och kanske viktigast av allt; hur står sig den kostnaden i förhållande till priset ni skulle få betala för utebliven support?

 

Läs också om våra 3 tips på smarta IT-lösningar som sänker era kostnader. Vill du veta mer om digitalisering kan du också hämta guiden "Så digitaliserar du organisationen – våra två bästa tips!