Tre IT-trender ni faktiskt måste hänga på

Bland teknisk innovation, nya systemuppdateringar och spännande IT-trender kan det vara svårt att prioritera rätt för just er organisation. Samtidigt finns det ett par lösningar som är helt nödvändiga för att effektivisera verksamheten och kunna mäta sig med konkurrenterna.

Vi hjälper er att välja rätt genom att lista tre IT-trender som ni faktiskt måste hänga på:

1. Automatiserade processer

Även om rubriken kan låta omfattande och svår att konkretisera är det ofta här du kan göra den största vinsten för organisationen – och helt enkelt arbeta bort tidskrävande manuella processer. Här vill vi slå ett slag för att lägga tid på att finna rätt system för just era utmaningar, som kan stärka er konkurrenskraft och effektivisera exempelvis kommunikationen och lagringen av information. 

2. Smidig onboarding och säker exit-process

Sker er onboarding fortfarande helt manuellt? Då har ni mycket att vinna på att anamma digitaliseringen av onboarding- och exitprocessen. Idag finns det system som hjälper er med allt ifrån att beställa rätt verktyg när en ny person anställs, till att återkalla alla licenser och användaruppgifter när en person slutar. Genom att automatisera dessa processer slipper ni krånglet med nya mejladresser och programvaror under de första veckorna. Ni behöver heller aldrig oroa er för att konfidentiell information går att nå även efter avslutad anställning.

3. Säker hantering av data

I maj 2018 introduceras GDPR, också kallat “nya super-PUL”. För dig på IT-avdelningen kommer detta att innebära större krav på säker hantering av personuppgifter och datalagring, vilket i hög grad också kommer påverka den dagliga verksamheten. GDPR är inte bara lagstadgat, utan också en viktig del i att möta den ökade digitaliseringen. Här finns med andra ord ingen tid att spilla – arbetet bör påbörjas så snart som möjligt.

Digitaliseringen handlar inte bara om att bli digitala i verksamheten, utan om att hitta rätt hjälpmedel för att effektivisera just er verksamhet. Många gånger är det heller inte de stora förändringarna som blir affärsomvälvande, utan de små insatserna som förenklar och effektiviserar er dagliga verksamhet.